2 de maig de 2013

ElPeriódico: Els directors podran escollir els professors a partir del 2014

Els directors podran escollir els professors a partir del 2014

http://epreader.elperiodico.com/APPS_GetPlayerZ.aspx?pro_id=00000000-0000-0000-0000-000000000001&fecha=02/05/2013&idioma=1&doc_i

Amb el rebuig dels sindicats –que temen que la nova normativa doni lloc a arbitrarietats–, però també amb l’aval de les famílies i el sí condicionat de pedagogs i experts en educació, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, presenta aquest matí als membres de la Mesa Sectorial d’Educació el projecte d’un decret pel qual fins a la meitat dels professors d’una escola podran ser docents escollits a mida , és a dir, seleccionats en funció de si el seu perfil s’adequa o no a les necessitats i al projecte pedagògic del centre. El futur decret de plantilles i provisió de llocs docents, que Ensenyament confia a poder aprovar a finals d’aquest 2013, concedeix als directors la potestat de triar aquest 50% del professorat.

El decret, que si les negociacions que avui s’inicien són prou àgils entrarà en vigor el curs 2014-2015, distingeix tres tipologies de llocs docents: els ordinaris, els específics i els de provisió especial. Els primers, segons diu l’esborrany que avui explicarà la consellera , són els professors de tota la vida, els que imparteixen classes a primària i secundària, tinguin o no tinguin una especialitat (llengües, matemàtiques, ciències...). Aquests mestres han de formar «com a mínim la meitat de la plantilla del centre educatiu» i la seva selecció es farà per concurs general, com fins ara.

Una de les principals novetats de la proposta de la Generalitat la constitueixen els professors de perfil específic, professionals que, a més a més de comptar amb el corresponent títol de docent, són especialistes en diverses disciplines concretes com els idiomes estrangers, les noves tecnologies o «tècniques innovadores per a la millora de processos d’ensenyament», diu el document.

Els llocs de provisió especial estan concebuts per a aquells docents que exerceixin funcions de gestió i direcció.

PROJECTE DOCENT ‘AD HOC’ / Serà en el procés de selecció dels professors específics on les competències del director cobraran més pes, tal com preveu la llei d’educació de Ca-talunya (LEC). El concurs per poder ocupar una plaça (segons el perfil sol·licitat pel director) inclourà una entrevista personal, que valdrà el 40% de la nota final i en què l’aspirant haurà de presentar i defensar un projecte docent adequat al lloc a què opta. A més a més del direc-

tor, al tribunal examinador hi haurà un inspector i almenys dos professors del mateix centre. Per al 60% de la puntuació restant es valorarà l’experiència laboral del candidat en l’àmbit sol·licitat, la formació específica i el domini d’una llengua estrangera, amb un nivell en el cas de l’anglès equivalent al First Certificate.

En el cas que el lloc s’hagi d’ocupar de forma interina, la selecció la podria realitzar directament el director (no necessàriament seguint el criteri de la borsa de treball d’Ensenyament), que estaria obligat a entrevistar, això sí, un mínim de tres candidats.

«NO PARLEN DE MÍNIMS» / «El problema és que l’esborrany que proposa la consellera Rigau no parla ni tan sols de plantilles mínimes, com sí que ho fa l’actual decret de plantilles. Està molt bé saber com es cobriran les places, però abans faltaria conèixer de quantes places es parla», objecta Montserrat Ros, secretària d’educació de CCOO a Catalunya, que adverteix que el seu sindicat rebutjarà qualsevol nova retallada. «Tan bon punt ens garanteixin que no es perdran més llocs de treball, s’haurà de veure com es cobreixen les substitucions», afegeix Ros.

Altres organitzacions, com és el cas de la Ustec, critiquen que, en el cas dels professors que ocupin llocs específics, l’esborrany no aporta alternatives en cas de desaparició de la plaça. A més a més, segons va denunciar fa uns dies Rosa Cañadell, portaveu de la Ustec, «un professor amb plaça fixa pot ser considerat no idoni pel director i haver de deixar el centre». El sindicat també qüestiona que les places específiques quedin subjectes a un sistema d’avaluació en el qual participaran altres professors.



> El que diu la normativa.

LA LLEI CATALANA, PIONERA A ESPANYA

La llei d’educació de Catalunya (LEC), aprovada el 2009 pels grups del PSC, CiU i ERC al Parlament –ICV la va recolzar només parcialment–, és la primera que parla a Espanya de donar més autoritat als directors.

DECRETS D’AUTONOMIA I DE DIRECCIÓ

Segons el que determina la LEC, la Generalitat va desenvolupar els decrets d’autonomia del centre i de la direcció. En tots dos es diu que el director podrà triar el 50% del seu equip i seleccionar el professorat de perfil específic.

LA LOMCE RECULL LA REIVINDICACIÓ

El projecte de reforma educativa del ministre José Ignacio Wert (LOMCE) segueix la llei catalana i esbossa la voluntat de reforçar la figura dels directors. Ho fa, en part, restant competències al consell escolar.