Per recuperar els drets dels treballadors i les treballadores de l'Educació      Vine i lluita amb nosaltres!

29 de març de 2014

Xavier Bonal: "Les retallades són el resultat d’una opció política i ideològica determinada"

L'agenda de la política educativa: una anàlisi de les opcions de govern 



Autors: Xavier Bonal i Antoni Verger, professors de Sociologia de la UAB



Descripció: Quina és la magnitud de les retallades en educació dels darrers anys? On se situa Catalunya en l'escenari internacional de les tendències de política educativa? Què s'ha prioritzat i què s'ha deixat de banda en el desplegament de la LEC? Aquestes i altres qüestions són les que aborda
aquest informe.

Amb una anàlisi sistemàtica i rigorosa de la normativa, les dades, els programes i propostes, i de diverses entrevistes, Xavier Bonal i Antoni Verger repassen nou eixos de la política educativa recent i n'avaluen l'impacte sobre l'eficàcia i l'equitat educatives.




RESUM

Aquest llibre presenta una revisió exhaustiva de les tendències recents de la política educativa catalana d’ençà que a finals de l’any 2010 es produís un canvi de govern. El treball revisa diferents eixos de política educativa i n’avalua les decisions més rellevants, tant des del punt de vista del desenvolupament regulatiu com de les opcions polítiques desplegades i dels principals indicis o evidències disponibles sobre els efectes d’aquestes polítiques.

El llibre analitza nou eixos de política educativa: finançament; professorat; autonomia de centre; avaluació del sistema educatiu; millora del rendiment escolar; equitat; atenció a la diversitat; relacions entre educació i treball; i relacions entre escola, família i entorn. Per a cadascun dels eixos es revisen també les principals tendències de política educativa internacional i s’observa fins a quin punt la política educativa a Catalunya s’ajusta o es distancia d’aquestes tendències.

Més enllà de les particularitats del període analitzat, marcat per una forta contenció pressupostària, el llibre ens mostra que la política educativa recent a Catalunya no ha estat només un exercici de gestió de l’escassetat, sinó també el resultat d’una opció política i ideològica determinada.



Temes relacionats: