Per recuperar els drets dels treballadors i les treballadores de l'Educació      Vine i lluita amb nosaltres!

15 d’octubre de 2014

Carta a la consellera, de la secretària general de la Federació d'Educació de CCOO


Carta a la consellera
de la Secretària general de la Federació d’Educació de CCOO








La Federació d’Educació de CCOO té un compromís en la millora de l’educació d’una generació que necessita ser més forta i capaç per a crear les seves pròpies solucions als dificilíssims problemes d’un món malferit. Aquesta generació haurà de fer front a una crisi ecològica, econòmica, social i política global i local, a un món laboral precari i canviant, i a una vida personal vulnerable. Aquestes persones ja viuen en una cultura heterogènia i en una societat turbulenta. CCOO apostem per educar persones amb una gran responsabilitat, i per tant, per donar-los un gran poder: el poder de crear benestar en la vida en comú, de governar la seva vida pròpia, de lluitar contra la desigualtat.

La Federació d’Educació de CCOO representa persones que treballen en el món educatiu, directament en el Departament d’Ensenyament, en centres concertats, en empreses externalitzades, en d’altres que depenen de subvencions, i també en empreses netament privades.
En tots aquests àmbits i per a totes les categories laborals, docents i no docents, s’ha produït durant el vostre mandat una pèrdua de salari i de condicions laborals, però també un augment de la indefensió i del malestar. Necessitem uns equips educatius amb dignitat, confiança i mitjans per recrear l’educació que empoderi les persones. 
Ho hem expressat repetidament amb la protesta. Ara ho expressem amb la proposta. Volem trobar sortides.


Canvi educatiu profund

Està la conselleria disposada a obrir un procés de negociació que permeti actuar en el curt i el mig termini en els assumptes que estem legitimats per representar, d’acord amb un horitzó de canvi educatiu profund?

En aquest sentit, proposem els temes següents:

La formació contínua com a pràctica laboral constitutiva de les professions educatives. Estructurar l’I+d+i de l’educació.
Creació (o dignificació) de perfils professionals, necessaris en l’ecosistema educatiu, i en un nou currículum.
Articular l’educació al llarg de la vida, amb un servei públic d’orientació i informació que constitueixi el seu eix fonamental.
Autoritat educativa i participació. Les relacions en la comunitat educativa.
Responsabilitat pública en l’ecosistema educatiu: centres educatius, menjadors, lleure, vida familiar i veïnal, esport...
La inclusió educativa i els canvis organitzatius que ha de comportar. Recursos i plantilles per a l’educació personalitzada.


Protecció contra la LOMCE

El canvi que ve, no és el que ens convé. La societat catalana ha manifestat que la LOMCE no ens porta a l’educació per a un futur lliure, sinó que ens retorna a un passat autoritari. Està la conselleria disposada a negociar mesures que protegeixin la comunitat educativa dels efectes retrògrades de la LOMCE? 

En aquest sentit proposem els temes següents:

Currículum i les seves conseqüències en termes d’especialitats docents i plantilles.
Govern democràtic dels centres i de l’ecosistema educatiu. 
Normativa de planificació escolar i processos d’escolarització.
L’avaluació contínua com a creació de valor i no de segregació i de selecció.
Personal tècnic i recursos TIC . Programari lliure i col•laboratiu.

Negociar els pressupostos de l’ensenyament

La voluntat política del govern de Catalunya es manifesta sense engany en el DOGC. Està la conselleria disposada a negociar els pressupostos que afecten l’ensenyament? 

En aquest sentit proposem els temes següents:

Responsabilitat, finançament i ocupació en l’educació de zero a tres anys. 
Contractació (100%) de persones substitutes per a cobrir les absències de tot el personal dels centres educatius.
Ràtios, pla de construccions i millora d’instal•lacions.
Oferta pública d’ocupació. Convocatòria d’oposicions.
Regulació dels concursos de licitació de serveis externs per garantir-ne la qualitat educativa i laboral. Increment de les dotacions per a menjadors escolars, i activitats extraescolars. Assumir com a personal propi els treballadors i treballadores que treballen en l’educació inclusiva, en tractar-se d’un component essencial del dret a l’educació.
Recuperació salarial i de les condicions perdudes per a tots els col•lectius.
Informació transparent i detallada de les dotacions pressupostàries per a concerts educatius.
El finançament de la formació professional, tenint en compte la nova llei.

Negociació col•lectiva

La indefensió de les persones que representem passa necessàriament per l’exercici del dret a defensa i negociació col•lectiva, ja que la defensa individual en l’àmbit laboral no és efectiva i produeix un gran patiment a les persones. Està la conselleria disposada a negociar els instruments de negociació col•lectiva i la vigència dels acords?

En aquest sentit proposem els temes següents:

Actuació immediata per corregir les males pràctiques i abusos en la gestió laboral denunciades per les Juntes de personal, Comitès de salut o Comitès d’empresa i conegudes per aquest Departament. Actuació reglamentària que correspongui contra les persones responsables de mala gestió o tracte indigne a persones treballadores.
Redefinició de la negociació col•lectiva corresponent a les Juntes de Personal, que no tenen les competències suficients ni la interlocució adequada a la normativa de gestió de personal que es realitza directament per les direccions dels centres públics.
Creació d’una mesa tripartida per a la negociació de les condicions laborals en l’ensenyament concertat.
Llei de la negociació col•lectiva en els sector que depenen de pressupostos públics que garanteixi la vigència i activitat dels acords. No es pot repetir la suspensió o anul•lació unilateral dels acords sindicals.
Negociació de l’estatut de les professions educatives.
Activació de la mesa del servei d’educació de Catalunya, on tenim representació tots els sindicats del sector educatiu.

La Federació d’Educació es compromet a que qualsevol negociació que vehiculem comptarà amb la participació de les persones i els col•lectius dels àmbits en que té representació.