Per recuperar els drets dels treballadors i les treballadores de l'Educació      Vine i lluita amb nosaltres!

24 d’abril de 2015

La revàlida limitaran l'accés de l'alumnat a l'educació superior


  • CCOO Educació adverteix que, a través d'aquestes proves homogènies i estigmatitzadores que l'alumnat haurà d'aprovar al final de cada etapa, el Govern vol exercir un control ferri sobre els continguts que s'imparteixen en els centres.
  • CCOO s'oposa frontalment l'esborrany que regula les revàlides conseqüència de la LOMCE i seguirà promovent i participant activament en totes aquelles iniciatives que tendeixin a derogar la llei que les sustenta
  • Full en format PDF (+)


  • "No requereixen previ coneixement del procés d'aprenentatge de l'alumnat i no estan pensades per millorar els processos d'ensenyament, que és la funció fonamental de l'avaluació"
  • "Només servirà per abundar en la publicitat d'unes característiques que podrien estigmatitzar encara més els centres"
El projecte de Reial Decret que estableix les característiques dels exàmens que l'alumnat haurà de realitzar a Primària, Secundària Obligatòria i Batxillerat limitarà l'accés a l'educació superior i atorgarà al Ministeri d'Educació un fort control sobre els continguts. Això donarà lloc a un sistema educatiu regit per la homogeneïtat en el qual no hi haurà el mínim espai per abordar la diversitat de l'alumnat , aspecte clau que fins a l'entrada en vigor de la LOMCE havia fet que el sistema educatiu espanyol pogués presumir d'un elevat grau d'equitat. 



CCOO Educació critica que el Reial Decret mantingui el caràcter censal de les proves i la posterior publicitat dels resultats a la comunitat educativa. Aquesta publicitat, expressament prohibida en l'anterior llei orgànica, només servirà per establir rànquings de centres, pervertint i originant confusió entorn del veritable concepte de qualitat educativa, que no té res a veure amb els resultats d'una prova externa aïllada, sinó amb la solvència contrastada d'un projecte docent i amb el compromís i l'esforç de la comunitat educativa per fer-ho amb la màxima implicació i qualitat. A més, es conserva el caràcter homogeni dels exàmens, que seran iguals per a tothom, tot i la diversitat de nivells i ritmes d'aprenentatge. 

El focus de l'acció educativa es desplaça així de l'alumne a la prova, ja que els docents, a fi de no desfavorir la promoció de l"alumnat, hauran de centrar els seus esforços en les respostes, i molt menys en l'adaptació de l'ensenyament a les necessitats i possibilitats reals del seu alumnat. D'altra banda, CCOO subratlla que, tot i incorporar els qüestionaris de context als centres docents, per, en teoria, contextualitzar els resultats obtinguts, no es regulen criteris per fer-ho, és a dir , no se sap com hauria d'impactar o influir aquesta contextualització en el desenvolupament de les proves o en els resultats obtinguts. De no tenir aquest objectiu, el qüestionari només serviria per abundar en la publicitat d'unes característiques que podrien estigmatitzar encara més els centres. 

Les revàlides de l'ESO i Batxillerat, que determinaran si un alumne pot accedir o no a l'educació superior, consistiran en un test de 350 preguntes multiresposta de quatre opcions, més del doble que la majoria d'exàmens d'oposició a qualsevol cos o escala (100 per jutge, per posar un exemple). Es fa realment difícil endevinar com resultaran realitzables per als alumnes amb més dificultats. D'altra banda, són deficients per avaluar determinades competències, ja que un test estandarditzat no permet considerar el valor d'altres evidències de progrés dels alumnes que no apareguin a l'examen o que solament poden advertir-se en altres situacions o proves d'avaluació. Deixa de ser rellevant si el professorat és extern o no. Això suposa un menyspreu al treball diari del col•lectiu docent. 

El que es fa amb aquestes proves és bàsicament mesurar, no avaluar. CCOO critica que no requereix cap destresa professional ni coneixement del procés d'aprenentatge de l'alumnat i no està pensada per millorar els processos d'ensenyament, que és la funció fonamental de l'avaluació. Per tot això, CCOO s'oposa frontalment a l'esborrany que regula aquestes avaluacions i seguirà promovent i participant activament en totes aquelles iniciatives que tinguin com a objectiu derogar la Llei que les sustenta.