Per recuperar els drets dels treballadors i les treballadores de l'Educació      Vine i lluita amb nosaltres!

18 de juny de 2015

El Consell Escolar de Catalunya dictamina sobre el decret de l'ESO

El Consell Escolar de Catalunya dictamina sobre el decret d’ordenació dels ensenyaments de l’ESO

El Departament d’Ensenyament aplica la LOMCE, malgrat intenta eludir algunes de les formulacions més segregadores 


  • El currículum que proposa aquest Decret  no potencia la innovació educativa
  • CCOO continuarà lluitant per la derogació de la LOMCE




El dictamen del Consell Escolar de Catalunya reitera el seu posicionament contrari al mandat de la LOMCE d’establir dos itineraris al quart curs de l’ESO. Un fet que esmicola el model d’educació comprensiva.

El CEC també expressa el seu desacord amb la prova externa d’avaluació final de quart. Valora positivament que el decret estableixi preceptivament el treball de síntesi, el projecte de recerca i l’ApS o servei comunitari, pràctiques educatives que combinen els processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat., 

Considera rellevant que el projecte de decret destaqui el valor de l’orientació educativa i l’atenció a la diversitat de l’alumnat i assenyala que l’acció tutorial és responsabilitat de tot el professorat.

CCOO entén que el  Departament ha fet un esforç per apaivagar l’impacte de la LOMCE en el Decret que ordena l’ensenyament secundari obligatori, però malgrat això no pot evitar desenvolupar una norma que és limitadora i segregadora i tindrà, en cas d'aplicació, efectes molt negatius per l'alumnat i el desenvolupament innovador de la formació professional i els estudis post obligatoris.

CCOO  considerem que:

  • El decret planteja un model de currículum competencial i orientador que presenta contradiccions ja que no té en compte la figura de l’orientador escolar i alhora d’avaluar només es valoren unes competències i no totes, tal i com hem vist en les proves de competències bàsiques que es van fent.
  • Tot el professorat ha de ser orientador però no queda clar com es farà la formació per ser orientador. 
  • S’insisteix en la importància de la tutoria i en canvi hi ha poques hores de tutoria i no es reconeix la figura del cotutor.
  • Inclou el Servei a la comunitat però no hi ha hores lectives per fer-ho. 


El currículum que proposa aquest Decret no potencia la innovació educativa en els centres de secundària, ja que presenta una estructura de competències i gradació d’assoliment de les competències tancada així com uns continguts clau tant marcats i un  horari de matèries tant poc flexible, que difícilment es pot sortir del marc per plantejar organitzacions diferents a les establertes.