18 de gener de 2018

Opinió: L’educació a la comarca del Baix Llobregat



UNA REALITAT QUE VOLEM CANVIAR

Secretari General del Sindicat d’Educació de CCOO del BLLAPAG

Començàvem l’any amb la signatura de l’Acord de 31 de gener de 2017 amb el Departament d’Ensenyament i els sindicats majoritaris de la Mesa Sectorial d’Ensenyament no universitari CCOO, USTEC, UGT. Aquest fet tot i no recollir totes les nostres reivindicacions trenca un llarg període de desacords i de retallades en els recursos destinats a l’educació que des de 2010 no han fet més que minvar, igual que la situació salarial dels treballadors i treballadores de l’educació.

La signatura de l’Acord ha suposat la incorporació de  5200 persones  més a les aules de tota Catalunya, corresponent a la comarca 523 docents més que el curs 2016; la cobertura de les substitucions des del primer dia  a partir de l’1 de setembre, encara que per diverses circumstàncies això no va ser així; i algunes altres que encara insuficientment comencen a revertir una situació de precarietat de mitjans, d’insuficiència de les plantilles i de recuperació de drets.

Continuem exigint-li al Departament que es deroguin els acords de govern d'aplicació de mesures excepcionals en matèria de personal docent no universitari dependent de la Generalitat de Catalunya durant el període 2012-2015 que encara estan vigents

Cal posar en relleu que el nombre d’interins i substituts ha crescut exponencialment a la nostra comarca, corresponen al 22.45% de la plantilla; si li sumem tots els que s’han produït des d’aleshores, de ben segur que el percentatge està per sobre del 30%,  fet del tot preocupant per la poca estabilitat de les plantilles i la dificultat per consolidar i tirar endavant projectes de centre, a banda del que significa pel que fa a l’alt nivell de precarietat de la plantilla.

Precarietat que s’estén a altres col·lectius que conviuen encara insuficientment amb la seva situació en matèria de recursos  humans i d’elements de suport a l’educació, vetlladores i vetlladors, educadores del 0 a 3 anys, monitors del lleure educatiu, educadors en centres especials de treball per a persones en diversitat funcional, molts d’ells amb contractes parcials, temporals i amb salaris molt baixos i insuficients

És preocupant la complexa situació de precarietat laboral i recursos que es pateix en el sector de la discapacitat, singularment als centres especials de treball que haurien de comptar amb una veritable protecció, desvirtuada en molts casos, en oblidar els objectius inicials pels quals van ser creats. Per aquests centres és prioritària la millora dels salaris i és en aquest sentit que hem de valorar el recent acord per augmentar el SMI que suposa un avanç per garantir que la recuperació de l'economia es traslladi als treballadors i treballadores, començant amb els salaris més baixos

Des del Sindicat Intercomarcal de CCOO del BLLAPAG hem portat a tots els ajuntaments de la comarca i a tots els centres educatius una campanya per l’escola inclusiva  per exigir els mitjans necessaris amb elements d’equitat i, no quedi en una tendència que accentuï les diferències i recursos en funció de la situació socioeconòmica del centre. Aquesta campanya ha permès aprovar un seguit de  mocions en la majoria d’ajuntaments.

I no es pot defugir abordar una de les ombres més allargassades i amenaçadores que ennuvola el mon educatiu a Catalunya i a la nostra comarca: les acusacions d’adoctrinament i el qüestionament del model d’escola del que ens hem dotat col·lectivament des de l’inici de la etapa democràtica.

CCOO d’Educació  del BLLAPAG  rebutja les acusacions d’adoctrinament i posa de manifest que la judicialització de la convivència als centres educatius no és el mètode adient per resoldre els conflictes que conviuen a l’escola, un espai habituat a la resolució i gestió positiva dels conflictes i als projectes de convivència i mediació. Les escoles i el Departament ofereixen vies de resolució de conflictes dialogades  a través del tutor, equip directiu, consell escolar, inspecció i la mateixa direcció dels SSTT i, en darrer lloc, de totes les instàncies de la direcció del Departament.

Cal i convé esgotar tots els camins disponibles abans d’acudir a cercar solucions judicials que de vegades crispen més que solucionen.

CCOO té el ple convenciment que el  conjunt dels treballadors i treballadores de l’educació cada dia s’esforcen a formar ciutadans lliures, amb esperit crític i amb valors  capaços d’entendre el món que els envolta i de prendre decisions lliurement de forma democràtica.